کیس استادی فرش مشهد

ریبرندینگ / کمپین تبلیغاتی / مطالعه موردی / جـریانسازی

فــرش مشـهد

فــــــاز اول

گام اول: تصمیم گرفتم یک نماد یونیک که تا بحال دیده نشده و البته هم راستا با استراتژی برندینگ طراحی کنم، اول با ورق که حالت فیزیکی و رفتاری مشابه فرش داره شروع کردم به ایجاد شکل های مختلف و بعد از دل همین اشکال چند نمونه قوی تر رو انتخاب کردم و شروع کردم به اصلاح و تکمیل کردن موارد انتخاب شده از نظر زیبایی شناسی و در این بین بطور اتفاقی کلی نماد آیکون های مختلف مورد نیاز مسیر برندینگ رو هم جمع آوری و ایده یابی کردم.​​​​​​​​​​​​​​

​​​​​​​جهت استحکام و یادآوری مجدد شاخص ترین ویژگی فرش مشهد یعنی دوام و ماندگاری  و همینطور اصالت که شعار برند هست و به منظور تاکید بر دوام فرش مشهد کمپین "قصه های قالی" جهت معرفی خدمتی جدید از برند بعنوان معرفی خدمات پس از فروش برای مشتریان و همینطور بالا بردن حس اعتماد و انگیزه خرید در مخاطبان هدف این شرکت و دومین فراخوان بزرگ همایش " تار و پود لحظه ها" نخستین همایش حمایت از قالیبافها و فرش های دست بافت تعیین شد که بعنوان گام های نخست استراتژی برندینگ تعریف، تهیه و تنظیم کردم.


شرکت فرش مشهد بزرگترین عضو گروه صنعتی مشهد و یکی از بزرگترین تولید کنندگان فرش ماشینی در ایران می باشد همچنین طی سالها بهترین فرش ماشینی با بالاترین کیفیت را به ایرانیان عزیز عرضه کرده. این شرکت در سال ۱۳۵۶ در مشهد، دومین شهر بزرگ ایران، با ظرفیت تولید سالانه ۲۴۰،۰۰۰ متر مربع آغاز به کار کرد. در طول سالهای متمادی جهت رقابت داخلی و جهانی با همکاری تیمی توانمند، شامل مدیران با تجربه، مهندسین مجرب و گارگران ماهر تولید سالانه به ۲،۴۰۰،۰۰۰ متر مربع افزایش یافت.​​​​​​​

مدت ها بود به این فکر می کردم که چطور میتونم یک برند با سابقه اما سنتی در زادگاهم رو از نظر برندینگ و سبک مارکتینگ متحول کنم.
زمانیکه در چاپخانه کیان بعنوان مدیر داخلی مشغول به کار بودم سفارشات چاپی مربوط به اوراق اداری فرش مشهد و فرش زمرد رو چاپ می کردیم.
همون موقع به ذهنم رسید که باید بالاخره یه روز برند فرش مشهد رو متحول کنم.
​​​​​​​
حالا که به برندینگ و دیجیتال مارکتینگ مسلط شدم تصمیم گرفتم که به کمک هوش مصنوعی بعنوان کارفرما یک پروپوزال کامل ریبرندینگ در چند فاز طراحی و ارائه کنم.

من معتقدم طراح باید دیزاین رو زندگی کنه تا بتونه ایده های منحصر بفرد و خاص خودش رو بدون آلوده کردن دیدگاه اش بوسیله طراحی های موجود در اینترنت و ریسرچ بین رقبا از دل تجربه ها و لحظه های زندگیش بیرون بکشه و امضاء هنری،فکری، فرهنگی ملی و معنادار خودش رو در آثارش ثبت کنه. برندینگ فرش مشهد هم برپایه همین روش شروع شد.​​​​​​​

شروع این پروسه با باز طراحی لوگو فرش مشهد انجام شد و بعد در بخش های مختلف ادامه دادم.​​​​​​

گام دوم: ​​​​​​​​​​پس از بررسی و شناخت نیازهای مجموعه تصمیم به ایجاد طرح الماس فرش مشهد گرفتم که ایده ای منحصر به فرد در سطح جهانی بازار فرش است و علاوه بر منافع بزرگ مالی حرکتی نوین و در برگیرنده و حمایت کننده جهانی کالای اصیل ایرانی یعنی "قالی ایرانی " دستباف و ماشینی در چهارچوب رودمپ اختصاصی خودش و همینطور ترکیب و اتصال بازارهای سرمایه گذاری داخلی به بازارهای بین المللی است.

در ادامه لیست کامل از بخش های مختلف این پروسه رو ارائه می کنم، البته که هر بخش فلسفه و کاربرد و نیازهای خودش رو داره ....

کیت هویت بصری سازمانی و برندینگ:​​​​​​​

  • باز طراحی لوگو > طراحی لوگو بروز و منحصر به فرد
  • انتخاب رنگ برند > انتخاب رنگ های اصلی و مکمل برند
  • انتخاب فونت > انتخاب فوت عنوان "راوی" و متن های اداری " ایران سنس"
  • تعیین شعار جدید > تارُ و پودِ اصالتُ ماندگاری
  • برند بوک > تعیین چهارچوب های بصری کدهای رنگی و... مربوط به برند
  • تعیین لحن بیان  برند > رسمی و عاطفی
  • تعیین سبک طراحی برند> شیک و رسمی (مینیمال و امروزی )
  • طراحی اوراق اداری > سربرگ، یادداشت، پاکت نامه، کارت ویزیت، لباس پرسنل و...
ریدیزاین لوگو فرش مشهد

قبل از برندینگ

ریدیزاین لوگو فرش مشهد

تحت برندینگ

ریدیزاین لوگو فرش مشهد

  • تعیین نام کمپین > " قصه های قالی"
  • تعیین شعار کمپین > "  زندگی در جریان است ..."
  • تعیین کلیدواژه ها > " لحظه های باهم بودن / تار و پود خاطره ها "
  • لحن بیان کمپین > رسمی و احساسی
  • طراحی لوگو کمپین > با اصالت و گویا متناسب با نام و نیاز استراتژی کمپین
  • تعیین سبک دیزاین کمپین > استفاده از تصاویر متنوع از نظر زمانی  با چیدمان مینیمال و امروزی
  • طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی > شیک، مدرن و منحصر به فرد متناسب با پیام کمپین برای عموم مخاطبین
  • طراحی پوستر تبلیغاتی > با اصالت و گویا متناسب با نام و نیاز استراتژی کمپین
  • طراحی رسانه های اجتماعی > طراحی پست و استوری اینستاگرامی ویژه کمپین
  • تعیین و طراحی هدایای تبلیغاتی کمپین > دفترچه خاطرات اختصاصی + خودکار برای خریداران جدید و قدیم فرش مشهد و شال برای بانوان

کیت هویت بصری کمپین تبلیغاتی:

  • تعیین لحن بیان همایش > صمیمی و دوستانه ، ادبی و احساسی
  • تعیین نام همایش > " تار و پود لحظه ها" نخستین همایش حمایت از بافندگان و فرشهای دستباف
  • تعیین سبک دیزاین همایش > شیک و رسمی و مدرن همراستا با سایر دارایی های بصری برند.
  • طراحی نشانه همایش > طراحی نشانه نوشته ویژه همایش متناسب با موضوع همایش
  • طراحی صحنه همایش > طراحی پس زمینه و میز سخنرانی
  • طراحی پوسترهمایش >
  • طراحی رسانه های اجتماعی > استوری اینستاگرامی سریالی ویژه اهداف همایش

کیت هویت بصری همایش:

  • قالب پست (Post Template)
  • قالب استوری (Story Template)
  • کاور هایلایت (Highlight Covers)
  •  نمای ظاهری پروفایل اینستاگرام (Feed Mockup)
  • تایپوگرافی متحرک (Motion Typography) برای Reel

کیت هویت بصری اینستاگرام برند:

  • دیزاین دیوار پشتی غرفه (Backdrop Design)
  • استند رول‌آپ (Roll-up Stand)
  • کانتر یا میز پذیرش با هویت بصری برند
  • پوستر اطلاع‌رسانی (Poster for Event Highlights)

کیت هویت بصری طرح الماس:

  • قالب پست رسمی (Post Template – متن + تصویر)
  • قالب مقاله/اسلاید (Document Post Template)
  • بنر پروفایل برند (Company Page Banner)
  • قالب کاور افراد کلیدی (Personal Profile Cover – برای مدیران)
  • قالب اینفوگرافیک یا نمودار داده (Corporate Infographic)
  • قالب اطلاعیه‌ رسمی/خبر (Announcement Post Template)

کیت هویت بصری لینکدین:

اگر خدا بخواهد این داستان در فازهای بعدی ادامه دارد ....